Lue helpot keinot, joilla voit aloittaa B2B-asiakaskokemuksen kehittämisen jo tänään. Pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan, jotta asiakaskokemuksen kehittämisessä päästään vauhdikkaaseen alkuun.
Asiakasprofiili
Kirjoita auki kuka asiakkaasi on? Kuvaile 5 asiakasta. Mistä hän on kotoisin, missä hän on töissä, minkä ikäinen hän on, onko hänellä perhettä ja missä hän käy töissä. Kuvaile myös mihinkä ongelmaan tai tarpeeseen ratkaisusi asiakkaalla vastaa ja mitä ideaali asiakkaasi eniten palvelussasi arvostaa? Miksi hän osti palvelun sinulta: tarve ja kilpailuetusi
Palvelupolku
Avaa asiakkaasi palvelupolku auki, jotta voit konkreettisesti ymmärtää missä asiakkaan kontaktipisteet ovat, milloin hän on siellä ja miten hän on sinne päätynyt. Työkaluna tähän käyvät kynä ja paperi tai esimerkiksi PowerPointin tarjoamat kaaviot. Tärkeintä palvelupolusta on hahmottaa mitä asiakkaallesi tapahtuu ennen kauppaa, palvelun tuotannon aikana ja sen jälkeen.
“Mystery shoppaa” oma palvelupolkusi
Silmät ja korvat auki – nyt katsotaan mitä asiakkaasi näkee ja kokee. Kirjaa kaikki hiemankin kokemusta hankaloittavat asiat ylös ja tee niistä tulevaisuuden kehityslista. Jokainen asiakaskohtaaminen on markkinointiteko, se ilmentää yrityksen brändiä ja luo mielikuvia paremmin kuin yksittäinen tuote ikinä voi tehdä.
Kerää palautetta
Paljon voit nähdä itse, mutta todellisen mielipiteen saat vasta asiakkaalta. Helpot kyselylomakkeet saat toteutettu maksutta esimerkiksi google formsilla: https://www.google.com/intl/fi/forms/about/
Vaikka janoat tietoa, pidä kysely lyhyenä, sillä me ihmiset olemme luonteeltamme laiskoja, emmekä jaksa raapustaa vastauksiamme pitkää ja säikähdämme 10 kysymyksen patteristoja. Kyselyn voit lähettää asiakkaalle esimerkiksi sähköpostilla ja kertoa jo ennakkoon rehellisesti vastaukseen vaadittavasta ajasta. Mitä lyhyempi aika – sitä todennäköisemmin vastauksia saat.
Kerää palautetta myös www. sivuista!
Frobesin mukaan 82% älypuhelinten käyttäjistä, jotka ovat tekemässä hankinnan kivijalkaliikkeessä, etsivät tietoa hankinnastaan puhelimella ennen ostoa. (Forbes, John Ellet) Tämän takia myös verkkosivujesi suoriutumista tulee seurata. Jos etsit analytiikkaan apua lue lisää tästä: https://aarnamarketing.fi/pages/verkkokaupan-analytiikka