BLOGI B2B-ASIAKASKOKEMUKSESTA

Kuinka kasvattaa asiakkuuden elinkaaren arvoa? Tavoittele, että jokaisesta B2B-asiakkaasta tulisi palveluidesi ja yrityksesi suosittelija. Suosittelija asiakkaita ei vain synny. Suosittelija asiakkaiden olemassaolo mahdollistetaan yrityksessä järjestelmällisellä, tavoitteellisella, mitattavalla ja johdetulla asiakastyöllä.

Mitä tapahtuu B2B-asiakkaalle ennen kassan kilahdusta ja entä sen jälkeen? Vaikka kaikki vaiheet eivät ole sinun käsissäsi, yhdistää asiakas kaikki kokemuksensa sinuun ostopäätöksensä jälkeen. Katsotaan siis hieman tarkemmin mistä oikein on kyse.

Ensiluokkaista asiakaskokemusta ei ole mahdollista saavuttaa ilman välitöntä yhteyttä yrityksen ja sen asiakkaiden - myös sen omien työntekijöiden - välillä. Organisaatio menettää merkittävästi kyvyn tarjota korkealaatuista asiakaskokemusta, kun se epäonnistuu tarjotessaan korkealaatuista työntekijäkokemusta.

Mistä B2B-asiakaskokemuksen kehittäminen kannattaa aloittaa, ja mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon? Asiakaskokemuksessa ei pyörää ole keksitty uudestaan, kyse on yksinkertaisuudessaan asioiden katsomisesta toisen henkilön silmin.

Parempi asiakasymmärrys on myös avain B2B asiakaspoistuman eli Churnin vaikuttamisen ytimeen. B2B-Asiakaspoistumaan vaikutetaan palvelua tutkimalla, kehittämällä ja palvelukokemusta helpottamalla.

Riskien pohtiminen mielletään usein liittymään vain talouteen ja taloudelliseen turvaan. Jokainen ostaja painii kuitenkin oston yhteydessä, jos ei tietoisesti niin tiedostamatta, myös muiden riskin kanssa. Kun hahmotat, mihin riskiryhmään asiakas palvelusi mieltää, voit tukea asiakastasi ostopäätöksessä oikealla tavalla ja viedä asiakaskokemuksen...