Asiakkaiden onnistuminen on Kasvupirtin tärkein mittari.

Tämä yritys on perustettu visiolle paremmin voivasta työyhteisöistä ja tyytyväisemmistä asiakkaista. Tämä yrityksen tavoite on auttaa yrityksiä menestymään ja kehittymään yhdessä asiakkaidensa kanssa. Pyörää tässä ei ole keksitty uudestaan, vaikka ajomukavuutta, nopeutta ja turvallisuutta onkin viety eteenpäin. Irrota apupyörät ja lähde mukaan.

"Meidän homma on nostaa ne parannettavat asiat ja tiedetään niitä jo entuudestaan, mut tää antaa sen extrabuustin myös asiakkaalta, että nämä on oikeita asioita mitä tehdään. Seuraavaksi meidän pitää itse organisoitua ja pistää asioita kasaan. "
Veli-Matti Heimonen
Maajohtaja

Miten olette aloittaneet Solnetissa asiakaskokemuksen kehittämisen ja mistä tarve asiakaskokemusauditoinnille syntyi?

Meidän liiketoiminnan taustalla on aina ollut se, että me yritetään asiakkaan silmin katsoa sitä meidän toimintaa ja ei ole hirveästi ulkoisia palveluita vielä ostettu. Me tehtiin vuosi sitten ensikertaa asiakastyytyväsyys kysely ihan sähköpostilla meidän sisäisillä resursseilla ja huomattiin tarve, että olisi hyvä saada laadullisempaa dataa lisäksi ja sitä kautta keino päästä siihen tietoon kunnolla kiinni. – Veli-Matti

Minkälaiset ennakko oletukset sinulla oli asiakaskokemusauditointi projektista?

Mun ennakko-oletukset oli syntynyt ihan sen perusteella mitä sä kerroit, että mitä tapahtuu ja se tapahtuikin. Yllättävän hyvin saatiin niitä asiakkaitakin kiinni ja osallistumaan haastatteluihin. Ei montaa ollut ketkä ei vastannut. Tämä on ollut ihan hyvä ja varmana tällaista kannattaisi säännöllisesti tehdä. Minusta se, että mitä ajattelin, mitä tästä saadaan, niin siihen tää on hyvin vastannut. Musta ihan hyvä ollut kyllä.    – Antti

Mikä oli sinusta parasta projektissa?

Meillä on paljon kasvun mukana tulevaa kiirettä ja sit hyvä fiiliksen juttuja ei tule niin herkästi mukaan arjen kiireessä, niin sit on hyvä saada palautetta, että me tehdään hyvää duunia ja asiakkaat ovat tyytyväisiä meidän tekemiseen. Saamaan aikaan meille paras juttu on tietenkin ne rakentavat palautteet ja risut, joita voidaan lähteä kehittämään. Tästä me saadaan nopeasti nostettua ne kehitettävät jutut ja sit saadaan hyödynnytettyä se data oikeasti. Ja musta sekin on hyvä, että saadaan samaan pakettiin tuloksien läpikäynti meidän myynninporukan ja yrityksen johdon kanssa.  – Veli-Matti

"Musta tää oli meidän tarpeisiin juuri se, mitä me tarvittiin. Tehtiin tutkimus ja kartoitus asiakaskokemuksen nykytilasta ja musta tää oli siihen just hyvä keino. "
Antti Lehmuskoski
Myynti- ja markkinointipäällikkö

Mitä jäit kaipaamaan tai mitä kehittäisit asiakaskokemusauditoinnissa?

Musta tästä ei jäänyt puuttumaan mitään, nythän me keskityttiin tutkimaan meidän isoimpia asiakkuuksia ja lähinnä tulee mieleen se, että voitaisiin laajentaa sitä porukkaa tulevaisuudessa, ketä haastatellaan. Jos jotain haluaa lisää, niin sit kävisi kaikki asiakaskentät läpi.   – Antti

Loppusanat

Kyllä me suositeltaisiin Kasvupirttiä. Tosi hyvä setti ja tätä tarvii tehdä jatkossakin. Tässä mukana meillä oli yksi asiakasryhmä, jossa oli meidän isoimmat asiakkaat. Asiakas tietää mitä meidän pitää tehdä, ei meidän kannata itse arpoa, sieltä ne tulee asiakkaalta ne oikeat asiat. Kokonaisuus ja projektin organisointi on ollut tosi hyvää. Asiakaskokemusauditointi projekti oli muutakin kuin vaan kyselyjä ja raaka matsku pöytään. – Veli-Matti

Suosittelisin, kyllä vain. Musta me saatiin rahalle vastinetta. – Antti

Solnet yrityksenä

Solnet on aurinkoenergia ratkaisuja palveluna tarjoava yritys, jonka tärkeimpiä toiminnan piirteitä on visio hiilineutraalista maailmasta ja missio auttaa asiakkaitaan kohti vastuullisempaa ja kannattavampaa tulevaisuutta. Solnetilla kulttuuri ja arvot nousevat siellä työskentelevistä ihmisistä. Heidän henkilökuntansa on asiakkaidenkin kuvauksen mukaan huolehtivaa, inspiroivaa ja joustavaa sekä heidän kanssaan on mukavaa tehdä töitä.

”Hyvillä joukkueilla on mahtava henki. Solnet-henki tulee ajatuksesta, että voitamme yhdessä asiakkaidemme kanssa. Se on ohjenuoramme ja elämänlankamme. Olemme täällä, jotta sinulla olisi luotettava kumppani läpi aurinkovoimalasi elinkaaren, aina suunnittelusta asennukseen ja ylläpitoon saakka.”

 

"Tosi toimiva tapa tutkia asiakaskokemusta. Asiakkaalle vahvistuu totuus, että me välitetään heistä, mikä on meille erittäin tärkeää. Tuloksista tehty tiivistelmä sisältää oikean tason tietoa asioista, joita voidaan käydä yrityksen sisäisesti yhdessä laajemmin läpi."
"Suosittelisin Kasvupirttiä myös muille. Ylipäätään kokonaisuuden hallinta toimi hyvin, minulle ei jäänyt missään vaiheessa tunnetta, että en olisi tiennyt mitä tapahtuu ja missä mennään. Haastateltu asiakaskin soitti ja kehui haastattelun olleen hyvä."
"Meillä on niin sanotusti nyt paljon uusia narunpäitä, joista vetämällä päästään eteenpäin. Eli osataan tarjota pikkuisen enemmän sinne, minne pitääkin, kun tiedetään asiakkaasta enemmän. Nyt osataan lähteä porukassa kehittämään toimintaa eteenpäin, kun ei tarvitse enää arvailla mitä asiakas ajattelee ja toivoo."