Hubspot Sales CRM Asiakkuudenhallintatyökalun perusteet

Hubspot Sales CRM ABC

Hubspotin CRM on Asiakkuudenhallintatyökalu, joka toimii parhaiten palvelualan yrityksille, joissa halutaan löytää intuitiivinen työkalu myynnin ja markkinoinnin johtamiseen. CRM raportointi on vain niin hyvää, kuin sinne syötetyn datan laatu – ja tässä makaa Hubspotin vahvuus. Hubspotin Asiakkuudenhallintatyökalun parhaat puolet ovat sen helppokäyttöisyys ja visuaalisuus, joiden ansiosta se on erittäin käyttäjäystävällinen.

Hubspotin Sales CRM:ssä merkityksellisimmät osat ovat Contact, Company, Pipeline, Pipeline stage, Deal, Meeting, Email sekä Task ja Call.

Hubspotin rakenne koostuu katto tasolla markkinoinnista (Hubspot Marketing), myynnistä (Hubspot Sales CRM) ja operatiivisesta (Hubspot Services) puolesta, joista markkinointi ja myyntiä voit hyödyntää maksuttomalla lisenssillä tietyin rajoittein. Tässä keskitytään Hubspotin myynnin (Hubspot Sales CRM) osuuteen.

Tärkeää tietää: Kaikki Hubspot Sales CRM

01.

Kaikki perustuu henkilöihin

Useista muista asiakkuudenhallinta- järjestelmistä poiketen Hubspot on kontakti eli yhteyshenkilökeskeinen - yrityskeskeisen asiakkuudenhallinta- järjestelmän sijasta. Et koskaan tee kauppaa yrityksen kanssa vaan toisella puolella on aina ihminen ja hubspot noudattaa tätä logiikkaa. Kaikki perustuu "Contact" eli henkilöihin yrityksessä ja yrityksen merkitys on "taustalla".

02.

ja Kaikki alkaa henkilöistä

Contact eli yrityksen yhteyshenkilö luodaan Hubspotiin aina ensin, 1) joko sähköpostin pohjalta automaattisesti käyttäen apuna Hubspot Outlook tai Gmail synkronointia tai 2) Contactit tuodaan Hubspotiin massana tai 3) henkilöt lisätään käsin yksitellen järjestelmään. Luomalla Contactin ensimmäisenä luo Hubspot automaattisesti Contactiin liittyvän yrityksen eli Company ja täydentää yrityksen tiedot sen omasta tietokannasta perustuen sähköpostin Domainiin. (Automaatio tulee sallia erikseen asetuksista)

03.

Yrityksen rooli Hubspot CRM Asiakkuudenhallinta-työkalussa

Yrityksen eli Company alta näet yrityksen perustiedot ja keitä yhteyshenkilöitä eli Contact sekä kauppoja Deals yritykseen liittyy.

04.

Pipeline kuvaa tarjouskantaa

Pipeline eli "ostosuppilo" on työkalu Dealin eli kaupan etenemisen seuraamiseen asiakkaan ostoprosessin aikana. Pipeline rakennetaan siis pohjautumaan juuri sinun yrityksesi Contactin ostoprosessiin. Pipelinejä voi olla käytössäsi erilaisia yrityksesi eripalveluille tai ratkaisuille, joissa asiakkaalla on toisistaan eriävä ostoprosessi. Toisistaan eriävien Pipelinejen käyttö mahdollistaa niiden erillisen raportoinnin. Diili liikkuu valitulla Pipelinellä ja siellä valitulla Pipeline Stage:lla antaen tietoa esimerkiksi myynnin ennustettavuudesta raportointiin.

05.

Pipelinen vaiheet rakennetaan vastaamaan asiakkaan ostoprosessia

Pipeline Stage eli "tarjouksen vaihe" tarkoittaa juuri näitä yllä mainittuja asiakkaan ostoprosessin vaiheita. Pipeline Stageja ei kannata luoda liian useita, mutta toisaalta niitä tulee olla tarpeeksi kuvaamaan kaupan etenemistä asiakkaan ostoprosessin erivaiheissa. Kaupan eli Dealin voittamisen todennäköisyyden laskenta perustuu näihin vaiheisiin ja niille annettuihin todennäköisyys prosentteihin.

06.

Se on kauppa joka kannattaa eli Deals

Deal tarkoittaa tarjousta, jolla on automaattisesti syntyvä luontipäivä sekä sille merkitään aina odotettu voitto päivä (closed day). Deal luodaan aina Contactin alta – näin se liittyy automaattisesti kaupan yhteyshenkilöön sekä yritykseen, jossa yhteyshenkilö on töissä. Dealin alta löydät myös

  • Quotation lines eli tuoterivit (nämä luodaan erikseen) sekä
  • Qoute eli tarjouspohja, jonka voit lähettää asiakkaalle lisäten mukaan esimerkiksi

    Vinkki! Snipetillä voit lisätä tarjoukseen esimerkiksi valmiit sopimustekstit yhdellä klikkauksella.

  • Älä unohda näitä!

    01.

    Meetings eli Hubspot ja tapaamiset

    Meetings tarkoittaa tapaamisia Contactin kanssa. Jos olet kytkenyt päälle Hubspot Calendar-ominaisuuden tallentuvat kaikki tapaamiset automaattisesti Hubspottiin, kun kutsu on lähetetty asiakkaan (Contact) sähköpostiin, joka on sama kuin Hubspotissa. Tapaamistietoa on mielenkiinstoista raportoida myynnin johtamisen näkökulmasta – kuinka monta tapaamista myyjällä on kuukaudessa suhteessa myynteihin? Edellytyksenä on, että käytössäsi on Microsoft 365 tai Google kalenteri.

    Ajanvarauslinkki käytössä maksutta!

    Hubspotista saat myös käyttöösi Meetigs linkin, josta asiakkaasi voivat varata ajan kanssasi. Klikkaamalla tätä laatikkoa näet, miltä kalenteri näyttää todellisuudessa. HUOM! Ominaisuus käytössä myös maksuttomassa työkalussa!

    02.

    Sähköposti ja Hubspot CRM

    Email eli sähköpostit kirjautuvat automaattisesti siihen liittyvän Contactin, Companyn sekä Diilin – vaikka lähettäisit ne Outlooksita. Ehtona, sinulla tulee olla ladattu Hubspotin lisäosa. Lisäosa on maksuton ja siitä löydät eriversiot Macille sekä PC:lle. Hyvästi kadonneet meilit ja tietokatkokset. HUOM! Ennen kun otat Hubspot sähköpostisynkronoin-nin käyttöön, muistatahan tehdä NeverLog-listan sähköposteista, joita et halua ikinä tallentuvan Hubspottin kaikkien luettavaksi.

    03.

    Task eli ajastetut tehtävät

    Taskit eli tehtävät auttavat käyttäjiä johtamaan omaa työtään sekä palvelemaan asiakkaitasi paremmin. Taskillä voit myös välittää tehtävän toiselle henkilölle hubspotissa. Task ajastetaan tulevaan, kun jotain halutaan tehdä – esimerkiksi muistutus kontaktoida asiakas lähetetystä tarjouksesta. Taskin eri muotoja ovat: To-do, Call ja Email. Taskit voit asettaa myös tärkeysjärjestykseen ja työskennellessä listata ne perustuen tärkeyteen eli Priority:n.

    04.

    Mitä puhelussa tapahtui? Calls Hubspotissa

    Call eli puhelut kannattaa merkitä aina Hubspotiin esimerkiksi tehdyn Taskin pohjalta. Mikä oli puhelun lopputulema: Busy, Connected, Left Voicemail, Left live message, No answer tai wrong number. Jos asiakas vastaa, mitä puhelussa tapahtui ja mitä sovittiin? Raportoinnin näkökulmasta on mielenkiintoista myös nähdä mihin kellonaikaan asiakkaasi vastaavat todennäköisimmin puheluun? Jos sinulla on käytössäsi Professional tason lisenssi, voit soittaa puheluita suoraan Hubspotista koneella sekä Hubspotin omalla puhelin applikaatiolla

    Blogi B2B-Asiakaskokemuksesta

    Lue lisää täältä!