Asiakkaan kouluttaminen – Missä, mitä ja miten?

Olemme ihmis-bisneksessä

Kouluttamalla kehität asiakas-
kokemusta

Kouluta asiakkaita palvelusi käytön hyötyjen maksimoimiseksi ja korjaa mahdollisia virheellisiä käyttötapoja. Mitä paremmin asiakkaasi osaa palveluasi hyödyntää, sitä vähemmän turhautumista synnyttäviä hetki syntyy ja lopullinen palvelukokemus toimii. Parhaillaan palveluidesi ”asiantuntija-asiakas” on sitoutunut kumppanuuteenne ja lisäksi hän osaa tarjota sinulle kehitysideoita tulevaisuudenyhteistyön ja palvelun sujuvoittamiseksi.

Koulutus on markkinointia

Joidenkin tutkimusten mukaan työntekijöistä 30% etsii tällä hetkellä aktiivisesti uusia mahdollisuuksia työrintamalla – se, että voit kouluttaa asiakkaasi työntekijöistä yrityksesi ratkaisuiden ”asiantuntija-asiakaita” ei ole ajan hukkaa. Kaikkia muita markkinointitoimenpiteitä voimakkain asiakkaan ostoon vaikuttava tekijä on hänen omasta verkostostaan tullut referenssi. Jos asiakkaasi työntekijä lähtee ja hänen uusi työnantajansa etsii ratkaisua, on sinulla jo oma ”palveluagentti” heidän riveissään.

Kouluttamisen hyödyt ovat kiistattomat – miksi siis jättäisit näin tärkeän sitouttamiskeinon oman vaikuttamisesi ulkopuolelle?

Kouluta myös asiakkaan uusia käyttäjiä nykyisten ja uusien ominaisuuksien hyödyntämiseksi. Kaikkien koulutusten ei tarvitse olla aktiivisia asiakaskohtaisia vaan voit hyödyntää esimerkiksi teknologian tukea mielin määrin. HUOM! Teknologia palvelee vain, jos olet tehnyt pohjatyösi hyvin. Jotta voit automaatiota hyödyntäen lähettää helposti henkilökohtaisen tuntuisia massaviestejä, tulee sinun panostaa nykyasiakkaidesi segmentointiin sekä laadukkaaseen CRM ratkaisuun tietojen ylläpidon varmistamiseksi.

Kertaus on opintojen äiti

Asiakkaan kouluttaminen käytännössä

Mihin eri asioihin kannattaa eriasiakkuuden vaiheessa koulutuksen tiimoilta keskittyä ja mitä eri keinoja voit hyödyntää asiakkaan kouluttamiseen ja osaamisen ylläpitoon?

Yhteistyön alku

Kouluta

Ratkaisun isokuva ja sen hyödyt henkilökunnalle

Myy ratkaisusi myös henkilökunnalle – vaikka ostosta päätti joku muu, haluat palveluprosessissa mukana olevien henkilöiden olevan motivoituneita. Osoita, miten henkilökunta hyötyy ratkaisusta sekä kirkasta yhteistyönne tavoitteet ja käy läpi konkretiaa roolikohtaisesti. Avaa toimitusprosessin vaiheet sekä aikataulut. Tutustuta asiakkaan henkilökunta yritykseesi, sen henkilöihin ja arvoihin. Inhimillisyys on tunne, joka sitouttaa!

Keinot

Nopeaa ja helppoa

Online koulutukset ja seminaarit (max 1h/koulutuskerta). Järjestä Kyselytunteja ja ylläpidä avointa matalankynnyksen kyselykanavaa teams / whatsup / slack etc työkalussa.

Vinkki

Uuden omaksumisella on rajansa

Järjestä aktiiviset koulutukset lyhyissä osissa pidemmälle aikavälille siroteltuna. Uuden omaksumiselle on rajansa ja etenkin palveluissa, joissa asiakkaan roolille on odotukset sekä selkeät vaatimukset haluat, että perehdyttäminen on onnistunut. Perehdytyksen jälkeen jokaisen roolin omistajan tulisi ymmärtää paikkansa palveluprosessissa sekä tietää, mistä hän saa tukea. Sopikaa myös selkeästi kuka sijaistaa ja ketä poissaolojen tapahtuessa – niin teidän kuin asiakkaanne puolella.

Palvelun käyttö

Kouluta

Seuraa virheitä ja kerää palautetta

Kun perehdytykset on tehty ja ollaan arjessa kiinni, ei koulutus tai kertaaminen saa loppua. Seuraa aktiivisesti palvelussa tapahtuvia virheitä ja korjaa sekä kertaa perustuen näihin. Jos samankaltaisia kysymyksiä ilmenee toistuvasti, harkitse FAQ-osion rakentamista verkkosivuillenne. FAQ-osio nopeuttaa asiakkaiden palvelemista sekä tarjoaa itsepalvelukanavan helppojen ratkaisuiden löytämiseksi. Muista myös kerätä palautetta mahdollisuuden mukaan perehdytyksen sujuvuudesta sekä sen mahdollisista puutteista.

Muistuta

Miten asiakas taas hyötyikään yhteistyöstänne tällä hetkellä?

Mainosta

Mistä muista ratkaisuistanne asiakkaasi voisi hyötyä?

Keinot

Nopeaa ja helppoa

15 minuutin webinaarit, 5 minuutin videotallenteet, Uutiskirjeessä lyhyet ja ytimekkäät ohjeet

Vinkki

monta kärpästä yhdellä iskulla

Useimmat yritykset pyrkivät karsimaan palveluntarjoajien määrää ja haluavat löytää kumppanin, joka tarjoaa omalla toimialallaan ratkaisun asiakkaan useampiin haasteisiin yhden sijaan.

Parhaat käytännöt

Uutuudet kiinnostavat

Kohdenna viestit

Aina uuden ominaisuuden tai toiminnon tullessa, kerro kohdennetusti juuri siitä ominaisuudesta hyötyville asiakkaille ja tarjoa heille mahdollisuutta läpikäynti tilaisuuteen. Tämän tyyppiset julkaisukoulutukset voidaan hyvin järjestää ”kaikille yhteisinä” webinaareina, joista tästä hyötyvät asiakkaat saavat itselleen myös tallenteen.

Panosta tehokkuuteen

Kunnioita omaa ja asiakkaasi aikaa

Aika on rahaa, eikä asiakaskaan halua käyttää aikaa tuntitolkulla kertaamiseen. Käytä siis minuutit tehokkaasti – 15 minuuttia on usein hyvin riittävä aika ja lyhyempi tallennekkin tulee todennäköisemmin katsottua myös asiakkaan toimesta.

Tee pohjatyöt hyvin

Vältä Spämmiä

Älä tukahduta asiakasta tai heidän työntekijöitään liian aktiivisella tai etenkään huonosti kohdennetulla viestinnällä. Perehdytyksen ollessa kunnossa riittää, että tarjoat mahdollisuuksia kertaukseen korkeintaan kerran kvartaaliin tai isompien uudistusten yhteydessä.

Bonus!

Haluamme myös aina samaistua ja saada konkretiaa

Meitä kiinnostaa nähdä miten joku muu tekee tai hyödyntää hankkimaamme ratkaisua. Samaistuminen tukee omaa ostopäätöstämme ”teimme hyvän valinnan, koska muutkin käyttävät” sekä tarjoaa meille uusia ideoita ratkaisun monipuoliseen hyödyntämiseen. Käytä kohdennettuja käytännön referenssejä –

”Teidän toimialan yritys otti tämän käyttöön, tällä tavalla ja nyt me tehdään näin ja sen takia heidän ei tarvitse tehdä enää näin ja he hyötyvät lisäksi näin. Tämä asiakas on tyytyväinen ja henkilökunta sanoo ratkaisustamme näin.”

Blogi B2B-Asiakaskokemuksesta

Lue lisää täältä!