Mittareita asiakastiedon lisäämiseen

NOPEAN HETKEN MITTAREITA Mittarin valinta ei ole asiakasymmärrystyön ensimmäinen, eikä viimeinen vaihe. Mittaristojen valinnan aika astuu kuvaan, kun olet määrittänyt minne haluatte mennä, mitä haluatte saavuttaa ja mikä on yrityksellenne kriittisin kohta onnistua. Kun on aika selvittää keinot missä ollaan nyt. NPS – Net Promoter Score Millä todennäköisyydellä suosittelisit meitä myös muille? NPS-luku eli Net […]

Mittareita asiakastiedon lisäämiseen Read More »

Kuinka voin vaikuttaa B2B-asiakaspoistumaan?

Parempi asiakasymmärrys on avain B2B-asiakaspoistuman eli Churnin vaikuttamisen ytimeen. B2B-asiakaspoistumaan vaikutetaan palvelua tutkimalla, kehittämällä ja palvelukokemusta helpottamalla. Mitä paremmin sinä asiakkaasi tunnet, sitä helpommin voit vastata heidän tarpeisiinsa, tunnistaa tulevaisuuden signaaleja ja kehittää palveluitasi asiakaslähtöisesti eteenpäin. Koska jo lähteneitä asiakkaita on vaikeampi tavoittaa ja motivoida auttamaan palveluiden kehittämisessä, ovat nykyasiakkaasi (etenkin reklamaatio asiakkaat) ja henkilökuntasi

Kuinka voin vaikuttaa B2B-asiakaspoistumaan? Read More »

B2B-asiakkaan ostoprosessin ABC

Mitä tapahtuu B2B-asiakkaalle ennen kassan kilahdusta ja entä sen jälkeen? Vaikka kaikki vaiheet eivät ole sinun käsissäsi, yhdistää asiakas kaikki kokemuksensa sinuun ostopäätöksensä jälkeen. Katsotaan siis hieman tarkemmin mistä oikein on kyse. B2B-ASIAKKAAN OSTOPROSESSI B2B-hankintojen takana on syntynyt tarve hankinnalle tai ongelma, joka tulee ratkaista. Kun tarve tai ongelma on yrityksessä tunnistettu, siirtyy se eteenpäin

B2B-asiakkaan ostoprosessin ABC Read More »

5 keinoa luoda lisäarvoa palvelussa

Katso koko kuvaa Kuinka kasvattaa asiakkuuden elinkaaren arvoa? Tavoittele, että jokaisesta B2B-asiakkaasta tulisi palveluidesi ja yrityksesi suosittelija.  Suosittelija asiakkaita ei vain synny. Suosittelija asiakkaiden olemassaolo mahdollistetaan yrityksessä järjestelmällisellä, tavoitteellisella, mitattavalla ja johdetulla asiakastyöllä, joka ei lopu ensimmäiseen (tai toiseen) kauppaan. Suosittelija asiakkaalla tarkoitetaan henkilöä, joka omien kokemustensa pohjalta suosittelee palveluitasi eteenpäin toisille henkilöille. (Harward Business

5 keinoa luoda lisäarvoa palvelussa Read More »

Hyväkin IT-ratkaisu kaatuu käyttäjän osaamattomuuteen

Asiakkaan ostaessa yritykseltä esimerkiksi IT-palveluita liittyy palvelun toteutukseen usein asiakkaan ja palvelun loppukäyttäjien näkökulmasta myös jonkin järjestelmän omaksuminen ja näin uusien taitojen oppiminen. Uuden oppiminen vaatii yksilöltä motivaatiota sekä yhteisöltä muutosjoustavuutta.  HYVÄKIN IT-RATKAISU KAATUU HEIKKOON KOULUTUKSEEN Asiakas mieltää palveluunsa kuuluvat järjestelmät osaksi palvelupolkuaan. Jos palveluun sisältyvää järjestelmä ei osata käyttää, koetaan käyttö hankalaksi ja järjestelmä

Hyväkin IT-ratkaisu kaatuu käyttäjän osaamattomuuteen Read More »

Asiakas odottaa, että yrityksen arvolupaus lunastetaan

Myymme ja ostamme kaikessa kaupanteossa arvoa. Lapsena rakensimme pääsiäisen aikaan vitsan pajusta, jolla toivoimme saavamme vastalahjana makeisia. Ehkä sanomattakin oli jo selvää, että pelkällä pajulla ei karkkia irtoa – oksat tulee koristella suuremman saaliin toivossa. Jo tällöin toivoimme kasvattavamme pajunoksan arvoa, pelkästä oksasta, karkin arvoiseksi virvonta vitsaksi. YRITYKSEN ARVOLUPAUS – JA SIIHEN LIITTYVÄT ODOTUKSET Ennen

Asiakas odottaa, että yrityksen arvolupaus lunastetaan Read More »

5 Työkalua asiakaskokemuksen kehittämiseen

Lue helpot keinot, joilla voit aloittaa B2B-asiakaskokemuksen kehittämisen jo tänään. Pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan, jotta asiakaskokemuksen kehittämisessä päästään vauhdikkaaseen alkuun. Asiakasprofiili Kirjoita auki kuka asiakkaasi on? Kuvaile 5 asiakasta. Mistä hän on kotoisin, missä hän on töissä, minkä ikäinen hän on, onko hänellä perhettä ja missä hän käy töissä. Kuvaile myös mihinkä ongelmaan tai

5 Työkalua asiakaskokemuksen kehittämiseen Read More »

4 Vinkkiä – Näin teet hyvän referenssitarinan

Referenssitarinat yrityksen verkkosivuilla ovat tärkeitä, jotta asiakkaasi voivat samaistua palveluusi sekä todentaa palvelusi toimivuuden “vertaistensa” kautta. Referenssitarinoiden tulee aina pohjautua asiakkaan kokemukseen ja niihin tulee pyytää aina asiakkaan suostumus. Itse suosittelen suostumuksen pyytämistä kirjallisesti, esimerkiksi sähköpostilla. Referenssi perustuu suositteluun Hyvä referenssitarina perustuu asiakkaasi onnistuneeseen kokemukseen, jossa olet onnistunut Myymäsi tarjooman (palvelu ja tuote, tai palvelu) avulla Ratkaisemaan

4 Vinkkiä – Näin teet hyvän referenssitarinan Read More »

Palvelusi arvo muodostuu asiakkaalle vaiheittain

Myös B2B-liiketoiminnassa olemme kiinni henkilöbisneksessä. Emme voi sitouttaa yritystä, vaan sitoutamme yksilön – siksi yksilöllisen arvon tuottaminen on se joka lopulta merkitsee.  Arvopyramidi lähtee perusteista, joissa toteutetaan yhteistyön vähimmäisvaatimukset sekä toteutetaan käytännön luvatut asiat. Ratkaisu itsessään voi esimerkiksi helpottaa yrityksen liiketoimintaa, mutta nämä eivät vielä välttämättä tarjoa asiakasta sitouttavia elementtejä.  MISTÄ ASIAKKAAN KOKEMA ARVO KOOSTUU?

Palvelusi arvo muodostuu asiakkaalle vaiheittain Read More »